Till startsidan

Kundanpassade lösningar

Distributörer

Releaser

Teknisk support

Sv

En

Produkter

Om oss

Diagnosverktyg

ICON

CLASSIC

Till startsidan

Sv

En

Diagnosverktyg

ICON

CLASSIC

AIR information

Introduktion

Applikation

Viktig information

Hårdvara

Funktioner

Funktioner

Med AIR kan du utföra utsläppstester, göra avläsningar av felkoder och OBFCM med mera. Här nedan kan du läsa mer om hur det fungerar och du kan också provköra applikationen via en demo.

Fordonsval

Ett fordonsval krävs för att kunna utföra vissa funktioner, t.ex. systemskanning (krävs inte för utsläppstest och OBFCM).

När märke, modell, år och bränsletyp har valts, aktiveras knappen FORTSÄTT.

Det är också möjligt att välja Motor, vilket är valfritt. På vissa fordon kan systemskanningen bli snabbare om man gör ett motorval.

Pilarna längst ned till vänster kan användas för att navigera fram och tillbaka i fordonsvalet.

Anslutningsguide

Anslutningsguiden hjälper dig att hitta OBD-uttagets placering i fordonet och ger även annan användbar information, t.ex. hur du slår på tändningen etc.

För att anslutningsguiden ska visas krävs ett komplett fordonsval.

Emissionstest (EOBD)

Emissionstester används för att läsa av data från fordonets inbyggda lagstadgade diagnosfunktion. Dess huvudfunktion är att övervaka funktionen hos komponenter som påverkar utsläpp. I Europa kallas denna standard EOBD, i USA kallas den OBD2, och i Japan kallas den JOBD.

Information

Följande information presenteras:

  • VIN
  • MIL-status
  • Körsträcka när MIL varit aktiv
  • Kommunikationsstandard
  • OBD-version

Beredskapstester (ECU)

Tester för de styrenheter (ECUer) som stöds och där olika värden kan utföras eller inte utföras.

Felkoder (DTC)

Felkoder från styrenheter (ECUer) som stöder EOBD-standarden. De visas med ECU-nummer, felkodnummer samt en beskrivning av felkoden.

Radera felkoder

Här kan du radera felkoder och diagnostisk information. Denna funktion raderar inte bara felkoder. Den återställer även beredskapstesterna.

För att utföra beredskapstesterna igen måste bilen köras genom körningscykler. Vissa tester är mer avancerade än andra och tar därför längre tid att slutföra.

On-Board Fuel (Energy) Consumption Monitoring (OBFCM)

Den faktiska bränsleförbrukningen och energiförbrukningen under verkliga körförhållanden.

Lägesalternativ

  • Mode$01, PID$01
    •  Antal emissionsrelaterade felkoder
    • MIL-status
    • Beredskapstester (de som stöds och deras status)
  • Mode$01, PID$1C
    • Visar vilka OBD-krav som uppfylls av fordonet
  • Mode$01, PID$21
    • Antal körda kilometer med aktiv MIL-lampa
  • Mode$03
    • Sparade felkoder
  • Mode$04
    • Rensa diagnostiska felkoder och lagrade värden.
  • Mode$09, Infotype$02
    • Chassinummer (om parametern stöds av fordonet)

OBFCM-data

Hastighetssensor (km/h)
Typ av bränsle som för närvarande används av fordonet.
Motorns bränsleförbrukning (liter/tim)
Motorns bränsleförbrukning (gram/sek)
Fordonets bränsleförbrukning (gram/sek)
Total körsträcka (senaste) (km)
Total körsträcka (livstid) (km)
Total bränsleförbrukning (senaste) (liter)
Total bränsleförbrukning (livstid) (liter)
Total körsträcka i laddningstömmande drift med motor avstängd (senaste) (km)
Total körsträcka i laddningstömmande drift med motor avstängd (livstid) (km)
Total körsträcka i laddningstömmande drift med motor igång (senaste) (km)
Total körsträcka i laddningstömmande drift med motor igång (livstid) (km)
Total körsträcka i förarvalbar laddningsökande drift (senaste) (km)
Total körsträcka i förarvalbar laddningsökande drift (livstid) (km)
Total bränsleförbrukning i laddningstömmande drift (senaste) (liter)
Total bränsleförbrukning i laddningstömmande drift (livstid) (liter)
Total bränsleförbrukning i förarvalbar laddningsökande drift (senaste) (liter)
Total bränsleförbrukning i förarvalbar laddningsökande drift (livstid) (liter)
Total nätenergi förbrukad i laddningsutarmningsdrift med motor avstängd (senaste) (kWh)
Total nätenergi förbrukad i laddningstömmande drift med motor avstängd (livstid) (kWh)
Total nätenergi förbrukad i laddningstömmande drift med motor igång (senaste) (kWh)
Total nätenergi förbrukad i laddningstömmande drift med motor igång (livstid) (kWh)
Total nätenergi till batteriet (senaste) (kWh)
Total nätenergi till batteriet (livstid) (kWh)

    OBFCM-data

    OBFCM-data

    OBFCM är en EU-förordning som visar verklig bränsleförbrukning. Här visas den data som relateras till OBFCM (On Board Fuel Consumption Measurement).

    Vehicle Identification Number (VIN):

    • SAE J1979: (Service $09)
    • ISO 15031-5 ITID: infotype 0x02

    Samtliga fordon, förutom HEV-RE

    (a) total bränslekonsumtion (livstid) (i liter)

    • SAE J1979: (Service $09)
    • ISO 15031-5 ITID: infotype 0x02

    (b) total distans (livstid) (i km)

    • SAE J1979: (Service $09)
    • 15031-5 ITID: infotype 0x17

    Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV)

    (a) Total bränslekonsumtion (livstid) (i liter)

    • SAE J1979: (Service $09)
    • 15031-5 ITID: infotype 0x17

    (b) Total bränsleförbrukning under laddning (livstid) (i liter)

    • SAE J1979: (Service $09)
    • 15031-5 ITID: infotype 0x17

    (c) Total bränsleförbrukning i förarvalt boostläge (livstid) (i liter)

    • SAE J1979: (Service $09)
    • 15031-5 ITID: infotype 0x1B

    (d) Total distans (livstid) (i km)

    • SAE J1979: (Service $09)
    • 15031-5 ITID: infotype 0x17

    (e) Total körsträcka laddningsläge med motorn avstängd (livstid) (i kilometer)

    • SAE J1979: (Service $09)
    • 15031-5 ITID: infotype 0x1A

    (f) Total körsträcka i laddningsläge med motorn på (livstid) (i kilometer)

    • SAE J1979: (Service $09)
    • 15031-5 ITID: infotype 0x1A

    (g) Total körsträcka i förarvalt laddningsläge (livstid) (i kilometer

    • SAE J1979: (Service $09)
    • 15031-5 ITID: infotype 0x1A

    (l) Total lagring av näteffekt i batteriet (livstid) (i kWh).”

    • SAE J1979: (Service $09)
    • 15031-5 ITID: infotype 0x1C

    System Scan

    Funktionen skannar genom alla styrenheter (ECU) och läser av lagrade felkoder. Resultatet presenteras för alla system.

    För att kunna utföra en systemskanning måste märke, modell, år och bränsletyp väljas.

    Efter att systemskanningen har utförts klickar du på pilen för varje systemtyp och navigerar sedan vidare för att se felkoderna.

    Det är möjligt att radera felkoder genom att klicka på knappen ”RADERA DTCS”. Alla system med felkoder kommer att raderas.

    Efter att felkoderna har raderats kommer en komplett systemskanning automatiskt att utföras igen.

    Identifikation

    Med en skanning kan du nu äntligen upptäcka olagligt manipulerade miltal på ett fordon. Med identifikationsrapporten kan du vara säker på att du inte blir offer för fordonssvindel.

    • Smart och enkel scan
    • Säkerställ bra affärer
    • Undvik att bli lurad
    • Sparad och ökad likviditet
    • Lättläst identifikationsrapport

    Kontakta din lokala distributör för mer information.

    Spara och skriv ut rapport

    Du kan ge kunden resultaten från systemskanning, emissionstest och andra resultat. Spara och/eller skriva ut rapporten från resultaten via utskriftsknappen. Rapporten sparas som en PDF-fil som du kan ge kunden.

    Notera att alla utförda funktioner inte kommer att finnas i samma rapport. För varje utförd funktion måste du spara en separat rapport.

    Demoläge

    I demoläget kan du prova några av de funktioner som är tillgängliga i Autocom AIR.

    För att kunna köra demoläget krävs ett användarkonto på vår användarportal och en ICON som ska vara tillagd där.

    Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna, information och inspiration direkt till din e-post.
    Snabba länkar

    Teknisk support

    Arbeta på Autocom

    Manual - CARS & TRUCKS

    Produktkatalog

    Kontakt

    Grafitvägen 23B
    461 38, Trollhättan

    +46 520-47 07 00

    info@autocom.com

    För distributörer
    Följ oss
    Till Autocom på FacebookTill Autocom på LinkedInTill Autocom på InstagramTill Autocom på Youtube

    © Copyright 2024 Autocom