Guide för Secure Gateway-portalen.
Första stegen
För att få access till de låsta fordonen och börja jobba med Autocom Secure Gateway behöver du först registrera ditt företag och därefter aktivera de bilmärken du ska arbeta med. Både registrering och aktivering sker i din mjukvara Autocom CARS.
Gör såhär:
- Öppna din mjukvara Autocom CARS.
- Gå till ”Inställningar” i menyn.
- Välj ”Secure Gateway Registration”.
Det öppnas nu en registreringssida. Är du här för första gången måste du registrera ett konto och skapa ett företag. Det tar ca 10 minuter att göra.
Har du redan ett konto är det bara att logga in via knappen ”Logga in” som finns uppe på höger sida.

(Processen ser lite annorlunda ut om någon har bjudit in dig till ett befintligt företag. I så fall har ett e-postmeddelande med instruktioner skickats till dig.)
Steg 1 – Registering
För att registrera dig måste du fylla i din personliga information. Det är viktigt att informationen matchar din identitetshandling (pass eller körkort), eftersom du måste identifiera dig med en av dem senare.

Fält markerade med stjärna (*) är obligatoriska.

Efter registrering skickas ett e-postmeddelande till dig med en bekräftelsekod. För att gå vidare behöver du fylla i koden. Koden är giltig i 3 dagar.

För att identifera dig finns fyra alternativ:
- Skanna QR-koden för att identifiera dig själv.
- Skicka ett mejl med en länk till identifikation.
- Skicka ett SMS med en länk till identifiering.
- Fortsätt identifieringen på din dator.
Vi rekommenderar att du använder telefonen för identifiering eftersom kamerakvaliteten i allmänhet är mycket bättre och förhoppningsvis kommer att göra din upplevelse av identifieringen smidigare.
I det här fallet väljer vi att skanna QR-koden.
Efter att du har skannat QR-koden laddar sidan under tiden som indentifieringsprocessen slutförs.

Registrera dig via telefon

Du möts av en välkomsttext och en länk till identifieringstjänsten.

Starta identifieringen genom att klicka på knappen.

Det finns tre alternativ, välj det som passar dig bäst.
Skanna din identitetshandling med mobiltelefonen och bekräfta att alla detaljer är korrekta. Du måste även skanna ditt ansikte efter detta steg för att bevisa igenkänning.

När du är klar får du en bekräftelse.
Fortsätt registreringen på din dator
När du är klar uppdateras sidan och du måste acceptera villkoren. Scrolla ned till botten för att acceptera.

Det sista steget i registreringen är att lägga till ditt företag.

När ditt företag har skapats omdirigeras du till inloggningssidan och du kan logga in.

Steg 2 – Aktivering
När du slutfört din registrering går du vidare till aktiveringen av din Secure Gateway access.
Vi rekommenderar att man gör sin aktivering direkt efter man slutfört registreringen. Detta för att inte behöva göra det när man väl står med en bil som ska servas.
OBS! För fordonsmärken inom FCA-gruppen är detta extra viktigt eftersom handläggningstiden för godkännandet hos FCA kan variera.
Så här gör du din aktivering:
- Gå till ”Företag” i menyn.
- Under ”VCI” lägger du till ditt serienummer. Du finner serienumret på din diagnosenhet.
- Spara.


Vill du lägga till fler än en diagnosenheter behöver du kontakta din distributör.
4. Gå till ”Märken” i menyn.

5. Välj önskat bilmärke genom att klicka på den blå pilen i sidan och välj ”Aktivera” Notera att flera märken kan bli länkade och därav bli aktiverade på samma gång.
Aktiveringen kan ta några minuter innan de kopplas med din diagnosenhet. Under aktiveringsprocessen kommer enheten visa gul färg. När processen är klar blir den grön.
Nu har du slutfört aktiveringen.
Kontakta din distributör om du behöver hjälp.
Övrigt
Förutom registrering och aktivering kan du även se all din registrerade information, hantera och uppdatera ditt konto och bjuda in anställda till sidan.
Nedan följer beskrivning om hur detta fungerar.
Dashboard

När du är inloggad har du flera alternativ beroende på vad du kan göra. Det finns tre huvudroller:
- Responsible (Ansvarig) – bara en person. Har ansvaret för hela företaget. Har alla behörigheter. Ansvarig är den person som skapade första inloggningen. Men det går att byta till en annan person (som behöver acceptera). Kräver identifikation.
- Administrator (Administratör) – en användare med fler behörigheter än en vanlig anställd. Kan till exempel redigera företagsinformation och bjuda in användare. Behöver bjudas in från den ansvariga användaren. Kräver inte identifikation.
- Employee (Anställd) – standardrollen när du väl är inbjuden. Kräver inte identifikation.
Vyn i den här guiden är ur Ansvarig-rollens användarperspektiv.
Profil
Du kommer åt din profil i menyn till vänster.

Under din profil kan du ändra grundläggande information, till exempel din personliga information eller byta ditt lösenord.
Företag
Du kommer åt företagets profil i menyn till vänster.

Här finns en överblick över ditt/dina företag och du kan även registrera ett nytt företag.
Registrera ett nytt företag

Att lägga till ett nytt företag är lika enkelt som att lägga till ditt första företag. Du behöver bara fylla i fält markerade med stjärna (”*”).
Företagsöversikt
När du har två eller fler företag ändras företagsöversikten för att ge dig överblick över alla dina företag.

Klicka på namnet för att gå till företagssidan, se hur många anställda med åtkomst samt bjuda in fler anställda.
Hantera företag
Genom att trycka på företagets namn kommer du till företagssidan.

De åtgärder som en ansvarig användare kan göra:
- Bjuda in nya anställda.
- Redigera företagsuppgifter.
- Gå till en specifik anställd.
- Ta bort anställd.
- Ta bort företaget.
Bjud in anställd

Du kan bjuda in så många anställda du vill. Fyll i de e-postadresser du vill bjuda in och klicka på knappen ”Lägg till”. När du är klar trycker du på ”Skicka inbjudningar”.
Den anställde får ett e-postmeddelande med en länk och följer samma grundläggande registreringsprocess. De behöver dock inte identifiera sig förutsatt att de inte ska ansvara över företagets profil.
Redigera företag

Genom att trycka på ”Företag” kan du justera informationen du lagt in på ditt företag. Spara sedan justeringarna.
Anställd
Det är möjligt att gå till en medarbetares sida genom att trycka på namnet.

Du kan göra några grundläggande uppgifter för den anställde, som:
- Byta från ”Anställd” till ”Administratör” och vice versa.
- Ta bort den anställde.
- Göra den anställde ansvarig användare för företaget.
Om du vill göra en annan anställd ansvarig får användaren ett e-postmeddelande med instruktioner. Den anställde måste acceptera att bli den ansvariga användaren, samt identifiera sig om denne inte har gjort det.
Inställningar
Under ”Inställningar” i menyn till vänster kan du komma åt några av de viktigaste inställningarna för ditt konto.

- Ändra lösenord.
- Ta bort konto (enbart för användare med accessnivå ”Responsible”).
- Uppdatera e-post.
- Byta språk.