Security Gateway användarportal

Guide för Security Gateway-portalen.

Logga in

Du nås först av en inloggningsskärm.
Du kommer även åt inloggningsskärmen via menyraden längst upp till höger.

Har du redan ett konto är det bara att logga in.
Är du här för första gången måste du registrera ett konto och skapa ett företag.

Processen ser annorlunda ut om någon har bjudit in dig till ett befintligt företag. I så fall har ett e-postmeddelande med instruktioner skickats till dig.

Registering

För att registrera dig måste du fylla i din personliga information. Det är viktigt att informationen matchar din identitetshandling (pass eller körkort), eftersom du måste identifiera dig med en av dem senare.

Fält markerade med stjärna (*) är obligatoriska.

Efter registrering skickas ett e-postmeddelande till dig med en bekräftelsekod. För att gå vidare behöver du fylla i koden. Koden är giltig i 3 dagar.

För att identifera dig finns fyra alternativ:

  • Skanna QR-koden för att identifiera dig själv
  • Skicka ett mejl med en länk till identifikation
  • Skicka ett SMS med en länk till identifiering
  • Fortsätt identifieringen på din dator

Vi rekommenderar att du använder telefonen för identifiering eftersom kamerakvaliteten i allmänhet är mycket bättre och förhoppningsvis kommer att göra din upplevelse av identifieringen smidigare.

I det här fallet väljer vi att skanna QR-koden.

Efter att du har skannat QR-koden laddar sidan under tiden som indentifieringsprocessen slutförs.

Registrera dig via telefon

Du möts av en välkomsttext och en länk till identifieringstjänsten.

Starta identifieringen genom att klicka på knappen.

Det finns tre alternativ, välj det som passar dig bäst.

Skanna din identitetshandling med mobiltelefonen och bekräfta att alla detaljer är korrekta. Du måste även skanna ditt ansikte efter detta steg för att bevisa igenkänning.

När du är klar får du en bekräftelse.

Fortsätt registreringen på din dator

När du är klar uppdateras sidan och du måste acceptera villkoren. Scrolla ned till botten för att acceptera.

Det sista steget i registreringen är att lägga till ditt företag.

När ditt företag har skapats omdirigeras du till inloggningssidan och du kan logga in.

Dashboard

När du är inloggad har du flera alternativ beroende på vad du kan göra. Det finns tre huvudroller:

  • Responsible (Ansvarig) – bara en person. Har ansvaret för hela företaget. Har alla behörigheter. Ansvarig är den person som skapade första inloggningen. Men det går att byta till en annan person (som behöver acceptera). Kräver identifikation.
  • Administrator (Administratör) – en användare med fler behörigheter än en vanlig anställd. Kan till exempel redigera företagsinformation och bjuda in användare. Behöver bjudas in från den ansvariga användaren. Kräver inte identifikation.
  • Employee (Anställd) – standardrollen när du väl är inbjuden. Kräver inte identifikation.

Vyn i den här guiden är ur Ansvarig-rollens användarperspektiv.

Profil

Du kommer åt din profil i menyn till vänster.

Under din profil kan du ändra grundläggande information, till exempel din personliga information eller byta ditt lösenord.

Företag

Du kommer åt företagets profil i menyn till vänster.


Här finns en överblick över ditt/dina företag och du kan även registrera ett nytt företag.

Registrera ett nytt företag

Att lägga till ett nytt företag är lika enkelt som att lägga till ditt första företag. Du behöver bara fylla i fält markerade med stjärna (”*”).

Företagsöversikt

När du har två eller fler företag ändras företagsöversikten för att ge dig överblick över alla dina företag.

Klicka på namnet för att gå till företagssidan, se hur många anställda med åtkomst samt bjuda in fler anställda.

Hantera företag

Genom att trycka på företagets namn kommer du till företagssidan.

De åtgärder som en ansvarig användare kan göra:

  • Bjuda in nya anställda
  • Redigera företagsuppgifter
  • Gå till en specifik anställd
  • Ta bort anställd
  • Ta bort företaget

Bjud in anställd

Du kan bjuda in så många anställda du vill. Fyll i de e-postadresser du vill bjuda in och klicka på knappen ”Lägg till”. När du är klar trycker du på ”Skicka inbjudningar”.

Den anställde får ett e-postmeddelande med en länk och följer samma grundläggande registreringsprocess. De behöver dock inte identifiera sig förutsatt att de inte ska ansvara över företagets profil.

Redigera företag

Genom att trycka på ”Företag” kan du justera informationen du lagt in på ditt företag. Spara sedan justeringarna.

Anställd

Det är möjligt att gå till en medarbetares sida genom att trycka på namnet.

Du kan göra några grundläggande uppgifter för den anställde, som:

  • Byta från ”Anställd” till ”Administratör” och vice versa.
  • Ta bort den anställde.
  • Göra den anställde ansvarig användare för företaget.

Om du vill göra en annan anställd ansvarig får användaren ett e-postmeddelande med instruktioner. Den anställde måste acceptera att bli den ansvariga användaren, samt identifiera sig om denne inte har gjort det.

Inställningar

Under ”Inställningar” i menyn till vänster kan du komma åt några av de viktigaste inställningarna för ditt konto.

  • Ändra lösenord
  • Ta bort konto (enbart för användare med accessnivå ”Responsible”)
  • Uppdatera e-post
  • Byta språk